De presentatie in de winkel bestaat uit twee onderdelen: de vaste artikelpresentatie in de rekken en de tijdelijke artikelpresentatie op displays.
Vaste artikelpresentatie
Bij schapposities worden hoogte en breedte onderscheiden. De breedte bestaat uit het aantal horizontale facings, of productplaatsen aan de voorzijde van een schap. De hoogte heeft betrekking op het aantal verticale facings op één schap.
Bij het indelen van het schap houd je best rekening met de volgende twee factoren:
- Omzet en winst: Zowel voldoende schapruimte als een goede plaats in het schap zijn belangrijke omzetbeïnvloedende factoren voor een fabrikant. De artikelen op ooghoogte (tussen 120 en 160 cm) krijgen de meeste aandacht; hier worden vaak winkelmerken geplaatst, gezien deze voor de detaillist de hoogste winstmarge heeft. Vooral impulsartikelen hebben baat bij een grote hoeveelheid schapruimte, bij uitbreiding van de schapruimte voor deze artikelen, stijgt de omzet meestal fors.
- Kosten van schapruimte, voorraden en bijvulwerkzaamheden: De hoeveelheid producten die in het schap staan, beïnvloeden deze kosten fors. Tegenwoordig bestaan er handige space managementprogramma's waarmee je schappenschetsen kan ontwerpen en zo kan kijken welke schapindeling het voordeligst is
Geen opmerkingen:
Een reactie posten